erikajoyisabella

Besökstoppen

2013-03-01
16:04:00

Våran sport
Det är så många utav er därute som inte vet hur det är att hålla på med ridning och nu pratar jag mer om satsande ridning i någonutav alla det grenar som finns, hur svårt och tufft det är att lyckas och vad som ligger bakom allt det där.
Ofta heter det ju att vi åker runder på en frukt inte sant? Exempel vis när Rolf Göran får ett Jerringpris så tycker sport Sverige att det är fel men dem vet ju inte vad han åstadkommit, vad han faktiskt gjort och hur stor han är. Jag själv som är ryttare har svårt att förstå det men jag ser upp till den karln mer än vad jag gör åt många andra.
 
Det är rätt stora djur vi handskas med och dem är som sagt djur och det krävs oerhört mycket för att träna dem, både deras psyke och fysik, dem ska funka så väl i boxe och på marken som när du sitter på dem och rider. Oavsett hur bra din häst är eller snäll väluppfostrad osv så är det riskabelt att rida och hantera dessa djur, då undrar kanske folk varför vi gör det? Vi älskar sporten och djuren helt enkelt. Min kärlek till fotboll förstår nog många där ute, tänk då den som att det vore min kärlek till hästarna och hoppningen. En risk värd att ta!
 
Sen är det så himla mycket runt om ridningen som vi inte berättar eller skriv om kanske just för att hur kul är det att läsa liksom. Men där är saker som måste göras varje dag oavsett väder eller om du är sjuk. Har du en häst i träning ska den motioneras gärna 6dagar i veckan med träningsschema och dyligt.
 
Mocknig utav box och hage, fixa mat och höpåsat. utrustning ska vara i fint och rent skick, såväl hästen. Det där var bara lite utav vad som ska göras och görs.
 
Jag hoppas att människor därute börjar se på vår sport som den faktiskt är, ger den kredden som den faktiskt förtjänar. Absolut gör hästen mycket men för att rida på en viss nivå krävs det kunskap, kunskap som tar ett helt människoliv att lära sig. Samt ett vaket psyke och fysik dag ut och dag in att vara vaken och stark för att inte missa något eller utsätta någon för fara.
Det är en häst på 300kg-1000kg som vi håller på med, allt kan hända och där är mycket som ska skötas.
 
Låt Rolf Göran Bengtsson ha sitt Jerring pris och vara stolt över det, låt Silver Sara vara lycklig över sin OS medalj låt ridsporten få vara den sport den är. Låt ridsporten få komma in i övriga sport Sverige!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: