erikajoyisabella

Besökstoppen

2013-03-06
17:00:00

Hur jag rider fram inför en hoppträning/tävling
Det skiljer ju sig såklart lite mellan dessa två men hur jag oftast gör tänkte jag dela med mig utav.
Förut på Jolly var jag väldigt noga med att skritta fram ca 15-20 min vilket jkjag har fått en annan syn på efter att ha arbetat som beridare och groome och sett så många olika sorters ryttare och hästar.
 
Jag skrittar fram kanske fem till tio minuter sedan börjar jag trava dock i ett lugnt jogging tempo där hästen kan bli lösgjord och uppvärmd, det har jag märkt att det fungerar väldigt bra. (Skrittarbetet är jag däremot ändå väldigt viktig med under ett ridpass eller mellan gångarterna osv. . Plus att jag är väldigt noga med avskrittning, där finns ingen tid utan hur hästen flåsar och hur svetten lagt sig lite får avgöra det)
När hästen är mjuk, skrittar jag lite innan jag börjar trava igen då lite mer intensiv (normal trav) och därefter galopp tills jag känner att hästen fått upp flåset och sprungit av sig lite, detta är också väldigt olika hur mycket som behövs och vad från häst till häst jag rider.
Själva framhoppningen vill jag inte hoppa hästen för mycket men ändå så att den kommer in i andra andningen och att man får kläm på det.
 
Vill gärna ha någon minut att pusta ut innan man ska in på banan.
 
När jag var i Holland var  jag på väldigt fina och stora tävlingar där jag såg allt från "vanliga" ryttare till elitryttare, även här hemma i Sverige har jag nu varit med på många många tävlingar även dem stora bakom kulisserna och fått se hur dem olika ryttarna gör. Jag är en sån som även lär mig utav att titta och snappa upp. Sen provar jag allt tills jag hittat mitt liksom.
Det fick jag chanse när jag arbetade som beridare nu senast i Stockholm. Red ett antalet olika hästar som krävde olika och jag som ryttare har utvecklats enormt genom att försöka hitta knappar och mig själv på hästryggen.
 
Ibland känna det som att jag pratar om mig själv som nybörjare men så är de ju inte, utan jag skriver utifrån den punkten jag är såklart men att jag inte är fullärd, då man hela tiden lär sig. Jag får höra väldigt ofta ny förtiden vilken duktig och utvecklad ryttare jag blivit på olika sätt vilket är enormt kul att höra! Det bästa hitills är ju en kommentar jag fick med mitt dressyr arbete på hästryggen. Mer om hur jag kom dit i ett annat inlägg.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: