erikajoyisabella

Besökstoppen

2013-01-18
12:28:00

Vätskebalansen är viktig
oavsett om du har två eller fyra ben
 

Visste du att hästen består till 60-70 procent av vatten? Och att en vätskeförlust som är högre än 10 procent av kroppsvattnet är det livshotande? Kort och gott: hästen behöver vatten. 

Hästen gör dagligen vätskeförluster via träck, urin och avdunstning från hud och andningsvägar, och hos den arbetande hästen även genom svett (10-15 liter / timme hos en 500 kg:s häst). Dessa vätskeförluster måste kompenseras och det gör hästen främst via fodret. Betesgräs innehåller exempelvis 80 procent vatten .

För en häst som står på stall är dricksvattnet den absolut viktigaste vattenkällan. Det kallas att hästen är i vätskebalans när hästen får i sig lika mycket vatten som den gör av med. Om hästen dricker för lite kan det påverka hästens foderintag direkt, men även prestationen.

Det vanligaste sättet att vattna hästar är genom en automatisk vattenkopp. Problemet är att de ofta har för lågt flöde och dessutom antagligen en för liten vattenyta. I en studie gjord vid SLU visade det sig att hästar som hade en vattenkopp med ett flöde på 2-3 liter per minut inte fick i sig tillräckligt med vatten utan gick ner i vikt. När dessa hästar erbjöds vatten ur en hink så ökade vattenintaget med 30-40 procent.

En annan studie gjord vid SLU har visat att om hästar själva får välja så dricker de hellre ur en hink än ur en vattenkopp. Fri tillgång på vatten är viktigt för hästen särskilt om man fodrar med torrt grovfoder (som exempelvis hö). En längre period med tillgång till foder och utan tillgång på vatten kan vara en orsak till störningar i magtarmkanalen och det kan eventuellt leda till att hästen får kolik.

Myrby Stallinredning har tagit fasta på hästens behov av vatten och har en hel rad praktiska artiklar. De säljer bland annat en vattentank på hjul som kan användas i hagen. Den rymmer hela 1000 liter vatten och har en flottörvattenkopp som rymmer 30 liter. Dessutom kan man köpa till en vattenspridare för att vattna ridbanan.

Kommentarer:
#1: Alva

Hej! Jättefin blogg :) Allt bra idag? :)
Jag skulle verkligen bli superglad om du skulle vilja kika in på min hästblogg och kanske slänga iväg en liten kommentar om vad du tycker eller kanske ställa några frågor i min frågestund! :) Hoppas du gillar min blogg och vill fortsätta läsa! :D

Direktlänk till frågestunden: http://alvac.webblogg.se/2013/january/ask-med-anything.html

Kram!

Svar: Hejsan :) Tack så hjärtligt du! Det är bara bra själv med? Det ska jag absolut göra, alltid kul att läsa bloggar!
Erika Svensson

2013-01-18 @ 12:35:51
#2: Linn

Sv: haha yes mums ;)

Superfin blogg & intressant inlägg. Riktigt bra fakta. Kram

Svar: hehe man kan ju bara älska det där. Tack du! :) alltid super kul att höra! kramen
Erika Svensson

2013-01-18 @ 12:55:26

Sv; Härligt! Jo allt är toppen, det är ju fredag :)
Planer för helgen?

Ha en fortsatt bra fredag och trevlig helg! :)

/ Stallmolke

Svar: så bra :) Inga planer så direkt förutom att ha det trevligt och njuta :D själv då?
Tack desamma!
Erika Svensson

2013-01-18 @ 13:04:23
#4: Alva

Tack för frågorna! Allt bra med dig? :)

Svar: så lite så jag vill ju läsa svaren :) det är bara bra tack. själv med?
Erika Svensson

2013-01-18 @ 13:09:07
#5: Alva

Sv; Haha japp! Svaren kommer upp ikväll eller imorgon! Det är bra med mig, förutom att jag är sjuk...vad gör du då? :)

Svar: jag håller utkik :)ush då krya på dig!
Jag pyssla lite hemma för tillfället inget jätte skoj ;) du då?
Erika Svensson

2013-01-18 @ 13:12:48
#6: Alva

Sv; Tack så mycket! :)
Jag ska bara vila...och kanske göra lite läxor...
Får jag fråga, vad tycker du om min blogg? :)

Svar: Det gör du rätt i :)Jag tycker din blogg är trevlig, du är inte så gammal men den drivs på ett sätt en tjej i din ålder förmodligen skulle göra. Du varierar dig bra och skriver inte tråkigt. Duktig med bilder vilket alltid är kul! något som jag själv glömmer bort ibland :P
Och din ponny är ursöt! :)
Erika Svensson

2013-01-18 @ 13:16:37
#7: Anita

Intressant :)

Svar: Man tackar :)
Erika Svensson

2013-01-18 @ 13:27:43
#8: Alva

Sv; Tack så jättemycket! :) Hoppas du får en fortsatt trevlig dag! :)

Svar: tack desamma! :)
Erika Svensson

2013-01-18 @ 13:30:07
#9: Friskey

vilken jäkla smart grej! :D

Svar: visst var det :D
Erika Svensson

2013-01-18 @ 16:58:34

Det är inte lätt med vattnet nu på vintern :(

Svar: nej verkligen inte!
Erika Svensson

2013-01-18 @ 21:58:29
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: