erikajoyisabella

Besökstoppen

2012-07-19
23:23:35

Visdoms ord från Katarina Warg
får avsluta kvällen.


Festandet inom ridsporten är ju något som är ganska så känt. Jag tycker det är hur härligt som helst på ställen som Falsterbo, Göteborg osv - där ryttare samlas även fast de inte deltar i tävlingarna, där kan man garantera att det är drag. Men jag tycker det är en helt annan sak när det gäller ryttare som själva ska tävla.





Det har kommit en lång väg så vitt jag vet, det här med kombinationen av alkohol och tävlingar. Vem skulle kunna tänka sig att se Rolf-Göran eller Malin Baryard festandes kvällen innan nationshoppningen? Jag tror att det blir svårt. Men det finns fortfarande en ganska utbredd spritkultur inom vår sport, även om jag tror att den till mesta delen är borta från toppsporten. När jag började rida (b)ponny på nationell nivå kommer jag ihåg att det var näst intill obligatoriskt med ryttarfest. I Sverige så är det ju dock väldigt strikt det här med ungdomar och drickande men däremot så var det en del föräldrar som hade fyllefester varje helg, och det var ju inte direkt något som gick ungdomarna förbi. Däremot, när man kom ut internationellt, så var detta även utbrett även hos ryttare. I Freudenberg (Tyskland) när jag var där och tävlade på ponny, så var det ryttarfest med fri bar!? Som svensk 15/16-åring så kändes det väldigt främmande att se killar på neråt 12-års åldern sitta med en stor öl, men det var hyfsat vanligt framåt kvällarna på de internationella ungdomstävlingarna.




Jag tycker att man faktiskt måste dra en gräns någon stans. Att det var sådär det gick till på de större ponnytävlingarna fick mig att undra över hur det faktiskt var i toppsporten. Detta ska kallas för en sport och då borde det också uppträdas på det sättet. För mig känns det löjligt när folk går ut kvällen innan tävling, kommer hem vid fyra och åker till stallet vid sex för att tävla. Det finns ju några sånna personer, men sen kan man ju undra hur seriöst de faktiskt satsar. Alkohol och seriöst tävlande hör inte ihop.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: