erikajoyisabella

Besökstoppen

2012-07-31
20:00:00

Det här är jag
Erika Joy Isabella Svensson heter jag,
är född 1992 alltså 20 år. Blir 21 i Januari.
Jag bor ihop med min 35 åriga sambo Pierre.
Jupp det skiljer oss 15 år!
Vår familj består utav oss två,
vår lilla dvärghamster Snowflake
och Imagine ( Jolly) min häst.
Vi bor i en lägenhet i Landskrona i Skåne.
 
 
Min familj:
 
 Mamma Mette och losse pappa Jussi,
mamma är dansk och Jussi finsk :D Kul blandning!
Min mamma har sjukdomen MS, vill ni läsa mer
om den är allra bästa att googla, det finns så
mycket och det är lite jobigt att skriva om.
Men om det så önskas kan jag skriva ett inlägg om det en dag.
 
Pappa Ola och lossemamma Sofie och lillebror William
Dem har varit tillsammans så länge som jag levat. Min lillebror
är helt grym
liten pojke som jag står nära, han är 7 år.
 
Min historia i korthet:
Jag har spelat fotboll sedan jag var väldigt liten, älskar verkligen den sporten och sport överhuvudtaget. Jag har provat på och utövat väldigt många sporter men fotbollen är den jag hållt på med längst.
Jag har ridit sidan om fotbollen sen jag var 9 kanske. Tror jag började på stadens ridskola då och red där i ca 2år tror jag. Sen hade jag sköthästar istället. Till och från när jag hade tid eftersom jag spelade väldigt mycket fotboll, var även tränare ett tag och började faktiskt jobba som 14 åring så jag har haft ett aktivt liv och varit med om väldigt mycket.
 
Men det var när jag fick sluta med fotbollen nu i våras som jag tog tag i ridandet på riktigt. Jag fick operara mig fyra gånger och blev tillsagd att lämna fotbollsskorna på hyllan. Jag mådde väldigt dåligt av detta men hade inte riktigt psyke till att bli ledsen då jag dem senaste 3 åren blivit av med 11 släktingar/nära vänner som gått bort. Tuffa år har passerat just nu!
Men jag skaffade som sagt en foderhäst i vintras redan, när jag visste att jag inte fick fortsätta med fotbollen. Han var en lipsana häst väldigt fin. Red och tränade honom, började redan då ta hoppträningar eftersom jag aldrig kunnat tränare och tävla det ordentligt då fotbollen tog för mycket tid.
Jag älskar att hoppa och har alltid gjort, efter någa månader bestämde jag mig för att leta häst. Jag ville ha en egen som jag skulle träna och tävla. Likväl hittade jag en och nu är vi igång.
 
Imagine och jag:
 
Jolly som han kallas är en valack på nio år.
Han är en sheck, painthorse/varmblod korsninghäst.
Jolly har en helt otrrolig personlighet, han är precis som en hund eller nästan människa.
Han är så mysig älskar att kela, han vet vem som tillhör honom och var hans trygghet finns.
Han är väluppfostrad och faktiskt en helt fantastisk häst när det gäller psyke och hantering!
Tanken är att vi ska tävla i hoppnig, vi båda älskar det!
Men Jolly är inte tävlad innan han kom till mig och har hellr inte hoppat så jätte mycket, inget svårt ialalfall.
Så det mesta är nytt för honom,  ni som har koll vet hur lång tid det tar att lära sig språng m.m . Jolly kunde dåligt gå på volt t.ex när jag fick honom.
Men han har gjort en sjuk utveckling och vi som ekipage växer mer, ibland blir det dem dära roliga sprången där man åker och far men va tusan det kan inte vara tipp topp alltid.
Där av är detta året bara till för träning, vi ställer upp i pay and jump och klubbtävling, vi kommer att känna på en riktig tväling med, men då claer round. Jolly kan hoppa högt och hemma hopapar vi högre. Men vi båda och framför allt Jolly behöver självförtroendet på dem lägre höjderna först därför hoppar vi 70 och 80 cm lite till.
 
Jag tycker ni ska bläddra lite här ibloggen gå in på min youtube sida och kolla från början tills nu på det vi lagt upp. Se hans utveckling och beröm han gärna, det mår han bra av :)
Jolly är som sagt nio år och vi vill bli bra riktigt bra, men vi ska ta det i vårt och hans tempo då ja planerat att ha hon länge. Han ska vara min och då han inte kan tävla länge pensioneras han hos mig är tanken jag har!
Han ska ha det liv han förtjänar, vilket är ett bortskämt lycko liv!
 
Pierre och jag:
 
Vi har varit tillsammans lite längre än ett år nu.
Jupp det skiljer oss 15 år. Men då jag alltid spelat i damlag och började arbeta tidigt så har mitt umgänge alltid varit lite äldre och jag tror även jag är mognare än min ålder.. Får jag höra iallafall. Pierre hade då även umgänge i 27års ålder som jag och vi träffades med gemensamma vänner. Han trodde jag var äldre och jag han yngre. Vi börjde tycka om varandra rätt så mycket och då fick vi välja, sluta träffas eller bita i det och  ta det som det är.
Och idag är det vi, och det ångrar jag inte en sekund! Vi fick såklart prata om barn mm tidigt. Då jag är väldigt frammåt med allt som hus och allt vad "vuxenlivet" innebär så är barn något av det som får vänta. Då vi ska lära känna varnadra, ha en stabil ekonomi stabila jobb och jag är lite för ung tycker jag. och vi var överäns!
Pierre är en helt fantastisk kille, kan vara ltie väl lat ibland, men ja han är ju kille ;)
Han har också spelat fotboll i sitt liv och sportat mycket. Idag är det golf som gäller och han har 4 i handikap just nu vilket är väldigt bra :)
Jag älskar min Pierre och vi lever ett bra liv där vi finns för varandra, han gillar Jolly och finns på våra tävlingar. Vet ni, Pierre rörde inte min foderhäst en ända gång.. Men när Jolly kom, klappade han direkt! Nu är dem typ bästa vänner. Dem få gånger Pierre tittar in i stallet, tittar inte ens Jolly på mig :P hehe
Goa pojkar!
Vi går varandra på nerverna ibland men det gör väl alla plus att vi bor väldigt litet och vill som sagt väldigt gärna ut i ett hus!
 
Så då kära läsare, har jag glömt något så säg till. Vill ni veta mer fråga på!
 
Kramar från mig!
Kommentar:
#1: Sophie

Vilket fint inlägg:) vill bara lägga till en sak på jolly:) han är paint/halvblod:) inte varmblodig;p

Svar: Tack :) Haha ojdå vilket slarvfel. Haha bra att du rättar tack tack :))
Erika Svensson

2012-07-31 @ 23:42:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: