erikajoyisabella

Besökstoppen

2012-08-18
17:00:00

Åsikter om fälttävlan
Sjukt mycket snack överallt nu . .Läste på Tyras blogg vad hon skrivit men så jag tänkte dela med av mina egna åsikter kring detta.
 
Om jag inte varit så jäkla feg för fälttävlan hade jag så gärna provat! Iallafall terräng det är de jag tycker ser grymt kut ut, stanar alltid på Dagstorps Rf när jag ser att de är terräng träning. Tycker de ser så himla kul ut. Men jag är rädd, inte för min skull utan för hästens. .
Men en tjej sa till mig för ett tag sen, att det är ju faktiskt mer omkullridningar m.m i banhoppning än i terrängen. Går något fel brukar det bero på att ryttaren är osäker sa hon.
 
Jag har provat hoppa lite terräng och det var jätte kul :D Men såklart fortfarande läskigt. hehe
För mig är det, modiga ryttare, med bra hopphästar som är uthålliga som håller på med fälttävlan och dem kan och vet ´vad dem ska. Precis som nu i OS. Ja när de kom till banhoppning så var där någon som rev ALLA hinder. Men banan var svår, de sa komentatorerna och dagen innan hade dem en påfrästning i terrängen.
Ni kan jämföra detta med en sjjukampare ju, dem är väldigt duktiga på allt och oftast lite bättre på något.
I fälttävlan är det förmodligen samma, kan tänka mig att myckjet koncentration läggs just på terräng momentet och dressyren därav är dem bäst på det.
 
Sen kan vi inte jämföra dem med våra proffsryttare i just banhoppning eller dressyr för dem ska ju vara bätttre på just det.
 
Iallafall, Jag tycker att Sara och Wega är värda sitt silver och det är absolut inget djurplågeri med detta. Hästarna är byggda för arbete och dem trivs bra när dem gör det. Annars hade dem inte haft den bjudningen dem har.
Min häst t.ex, han älskar ju när där är tempo, hoppning och fart då tycker han det är som roligast.
 
Ville ha sagt med detta att jag ser upp till fälttävlans ryttare då jag håller på med hoppning. Ser såklart upp till folk i banhoppning och dressyren med!
 
Linn Olsson skrev ett bra inlägg på sin blogg för nån vecka sen ..
Som handlade om att allt det här kring OS snacket om ridsporten, folk hackade på oss för att vi försvarade oss direkt. Och då var de liksom roligare att tracka. .Gå in och läs vet jag!
 
Linnolsson.se
 
Hoppas ni förstod vad jag mena :)
Så länge allt går rätt till och hästarna har kul så är vi nöjda, eller hur :)
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: