erikajoyisabella

Besökstoppen

2013-04-14
17:16:07

Utrustnings babbel
Som ni kanske märker så använder jag i princip aldrig säkerhetsväst. Jag känner mig orörlig och ostabil med säkerhetsväst, dem få gånger jag varit på en terrängbana har jag såklart använt en med då har jag lånat utav någon annan som har en bättre än vad jag har. 
 
Jag tycker absolut att det är en bra säkerhetsgrej speciellt till yngre och lite mer oerfarna ryttare. Jag åkte av hipp som happ förut då jag red sämre, jag hade en dålig sits. Jag har slititgt som ett djur och gör fortfarande för att utveckla mig själv som ryttare, jag skyller inte på hästen utan min säkerthet är att jag kan rida riktigt bra och ha en grymt bra sits. Då klarar man det mesta, sen händer såklart olyckor ändå men jag tror inte att jag hade blivit mycket mer oskadd med en väst. Beror visserligen helt på vad för typ av olycka det är.
 
Men iallafall det jag vill säga är att skäms inte för att du måste ha en väst och är du inte hundra på hästen eller din ridning ta de på dig. 
 
 
Utrustning kan göra grym skillnad men det är viktigt att du använder den rätt! 
Överanvänd dock inte om du inte behöver, bättre att "lära dig rida" utan
 
 
Jag red mycket med sporrar förut, idag gör jaginte det på Calle eftersom det inte är min häst och jag tror inte jag får men vi får se med tiden. Jag har lärt mig hantera soprrar och därför kan jag rida med det på nästan alla hästar. 
Bra grej tycker jag men ska inte användas utav okunnig! 
 
 
Spö 
Tyckte jag förut var jobbigt att rida med men har nu vant mig, jag har oftast bara spöet i handen som en lydnads grej. Petar till hästen lite när det behövs men använder det aldrig som bestraffning! Det gör oftast saken bättre och det är inte alltid att hästen gör fel. Allt för mycket ser jag på tävlingar hur folk använder spöet fel och det är något jag blir så less på. Jag själv är nästan rädd för att använda spöet med risk att de kan se för jäkligt ut, nu vet jag att det inte gör det då jag är för snäll med mitt. 
Men tex, om hästen stannar på ett hinder så hjälper det definitivt inte att ge den en jälvel med spöet. . Det finns en anlednign till stoppet, antingen är det ditt fel eller något annat som störde hästen. 
 
Hjälptyglar, 

Har jag egentligen inget emot men tycker att man ska lära sig rida utan!
 
Så lite som möjligt på hästen är vad jag strävar efter, så naturligt som möjligt och så bekvämt som möjligt för hästen
 
 
 
 
Kommentarer:
#1: Malin

Sv; Okej spännande!

2013-04-14 @ 17:27:01
#2: Malin

Sv; Taack! Varsågod! :)

2013-04-14 @ 17:30:35
#3: victoria

hejsan! gör du bloglovinbyten? :D

2013-04-14 @ 17:36:17
#4: Linnea

Hej!! Frågestunden på våran blogg avslutas snart och vi vill gärna ha lite fler frågor. Skulle vara guld värt om du vikle ställa en eller flera frågor. Kram
Ps. Ska komma ihåg din blogg om du ställer några frågor så ställer jag några frågor när/om du har har frågestund.

2013-04-14 @ 18:26:47
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: