erikajoyisabella

Besökstoppen

2012-09-18
12:00:00

En klassisk hoppövning

 

Fem-och-en-halvan är en övning som passar hästar på alla olika nivåer. Övningen ger självförtroende, gymnastik- och teknikträning.

Det är nästan omöjligt för hästen att komma fel på hindret, och denna övning är därför extra bra för unga och osäkra hästar.
evighets- och lydnadsbana.jpg
Det första hindret är ett inbjudande litet kryss med travbom framför. Fem och en halv meter efter första hindret ställer man upp en oxer. Rid mot hindret i trav för att avstånden ska stämma. Hästen ska vara rakställd och tempot jämnt. Efter att ha hoppat krysset ska hästen landa i galopp, ta ett galoppsprång och sedan hoppa oxern. Rid rakt fram efter hindret.  Ryttaren ska tänka på sin sits och balans och låta hästa jobba själv i den mån det går. Ryttaren ska vara "så tyst om möjlig" på ryggen.
För att avancera övningen kan man lägga till ett räcke 9,5 m efter oxern. Man kan  också att lägga cavalettibommar innan krysset, eller bygga ett extra kryss så att det blir en studs innan oxern.

Kommentarer:
#1: Emmy

Grym övning som ger mycket! Enda gångerna jag hoppat 120 är på just fem och en halvan då man bara behöver tänka på sig själv och att driva. Riktigt bra övning!

Svar: ja men visst! Det blir sånt bra flyt liksom :) jo det kan jag, händer inte allr för ofta då jag själv inte har så många dressyr övningar i huvudet. Men jag ska säga till nån som "håller" lektion för mig :P så absolut!
Erika Svensson

2012-09-18 @ 21:08:32
#2: Anonym

Och förresten! Kan du inte filma lite när du rider dressyr på din häst? :D

2012-09-18 @ 21:09:12
#3: Emmy

Oj haha! Glömde skriva namn på andra kommentaren, men det var jag som skrev den iallafall ;)

2012-09-18 @ 21:10:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: