erikajoyisabella

Besökstoppen

2012-10-03
12:32:00

Lite tips
Länken mellan dig och hästen är ju tyglen.. Här kommer lite fakta och tips om tyglar. Sen får man ju prova och se vad som just passar dig.
 
 
Lädertyglar: När du vill ha en ren och fin kontakt, dem glider dock lätt vid regn eller om hästen blir stark.
Vävribbtyglar: Ger ett helt okej grepp utan att tygeln känns klumpig. Är ofta ett av dem billigare alternativen.
(den här varianten kan jag själv inte med, den är klumpig och i vägen för mig)
Gummityglar: Bra när du vill ha grepp, mindre bra när du vill ha en lätt och fin känsla i handen.
 
Gummityglar med stoppar: Perfekt när det regnar och är blött, och tyglarna annars glider ur handen. Nackdelen är att det kan kännas klumpiga.
 
 
Detta var ett urval av några utav dem vanligaste finns ju även: Huntertygel med insida utav gummi, kantflätande tyglar, rundsydd tygel och vävribbtygel med stoppar m.m.
 
Mina favoriter är just gummityglarna, jag älskar dem rider bäst med dem och får stadigare hand. Jag är van vid att rida med hack så jag tror inte jag har problemet med att inte få en mjuk hand så att säga. Den tyglen har jag verkligen fastnat för och har även läst att många hopp och fälttävlands ryttare använder sig av just de. .
Jag kanske ska prova dem med stoppar också, för just när det regnar eller om man blir svettig så blir det ju lite hala. .
 
Peder Fredricson rider med lädertyglar med inbyggda stoppar och när det regnar tar han gummityglar tydligen, han gilalr greppet.
 
Jeanna Högebrg tar det som följer med tränset, men hon använder mest lädertyglar.
 
Kittel använder lädertyglar med stoppar eller en smalare tyglen till kandaret.
 
Linda Algotsson, kör på ett egen designad tygel där det är två tyglar, då hon gillar att rida med det i terrängen. En blandning utav läder och gummityglar, dem löper ihop genom öglor.
Kommentarer:

Fin blogg :) Titta gärna in på min nystartade blogg. Ska operera mig i november så häng gärna med på min resa!

2012-10-03 @ 14:39:55
#2: Emmy

Bägge gummityglarna gillar jag mycket då min ponny kan bli stark som bara den!

Svar: Ja då är dem ju riktigt bra :)
Erika Svensson

2012-10-03 @ 18:58:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: