erikajoyisabella

Besökstoppen

2012-06-22
11:00:00

Att lära sig rida
Ibland kan jag bli lite sne, ni vet när folk lägger den komentaren: Du kan inte gemföra dig med henne/honom för hon/han har gått på ridskola. Jag tycker det är lustigt. Jag själv gick två år på ridskola, lärde mig grunderna såklart. Sen tyckte jag det var enformigt, hästarna gjorde som läraren sa, du behövde exempelvis inte fatta galopp själv för det gjorde hästen åt dig. Jag hade min första sköthäst som elva åring tror jag och därefter har jag bara lärt upp mig själv, med hjälp av sällskap och tränare. Vill man bli en duktig ryttare så är det ofta för att man satsar på det, man rider mycket och ofta.
Det gjorde jag, och nu när jag köpt egen häst som ska tävlas i hoppning, tränar jag såklart för tränare precis som man gör när man tränar fotboll m.m.
Detta är inget ont om just ridskolor, men man lär sig inte allt för mycket där, det är precis som med allt annat. Du lär dig utav erfarenhet, erfarenhet att sitta på andra hästar som har egen vilja. Ridskolehästarna gör ofta inte en fluga förnär om du så skulle stöta på  en björn.
 
Sara som jag oftast rider med har inte gått speciellt mycket på ridskola och hon är väldans duktig på att rida! Detta för att hon haft egna foderhästar och egen häst. Hon började tävla tidigt och blev bättre efterhand. Man är ju aldrig fullärd, man kan hela tiden förbätttra något.
Jag kan nämna många fler,
Nellie Berntsson, 12 år?! Hur duktig har inte hon blivit, ridskola, nope! Träning och tävling!
Kristina Warg 18år Elitryttare
Roffe
Daniel Zetterman
med flera. .
 
Jag själv gick som sagt bara två år, jag är nöjd med mig själv som ryttare idag. Jag har ridit så ofantligt mycket olika hästar och olika sorters ridning. Jag kan hantera dem flesta hästar och vet vad jag gör på hästryggen. Dressyren kan vi ta en annan gång ;) hehe
Hoppningen håller jag på att få igång igen som sagt, men jag och Jolly gör det tillsammans. Vi älskar att hoppa och det går bara frammåt. Jag kan snart hoppa dem höjderna jag gjorde förut :) Mycket med hjälp utav min hopptränare Katarina Strand men framförallt stödet från familjen Hörberg!
 
Hur har ni tagit er fram genom hästvärden? Hur rider du idag, satsar du på något? Skriv och dela med dig!
 
Tjing
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: